Grunnpillarer i IT: Innstilling

Før du leser resten av dette innlegget ber jeg deg om å reflektere over i hvor stor grad du er enig i følgende utsagn:

  • Jeg har en gitt mengde talent, og det er ikke så mye jeg kan gjøre for å endre det
  • Jeg kan lære nye ting, men jeg kan ikke endre mitt grunnleggende talentnivå
  • Jeg har en gitt mengde intelligens, og det er ikke så mye jeg kan gjøre for å endre det
  • Jeg kan ikke endre mitt grunnleggende intelligensnivå

I et tidligere innlegg argumenterer jeg for at læring er den mest sentrale aktiviteten i programvareutvikling.

Fra et ledelsesperspektiv blir derfor noe av det viktigste man kan gjøre å legge til rette for læring. Noe av den mest interessante forskningen relatert til læring som jeg har kommet over er det som omhandler innstilling, eller «Mindset», som Carol Dweck kaller det.

Innstilling kan gjelde så mangt, men i denne konteksten er fokus på troen på i hvor stor grad man kan endre talent og intelligens. La oss se på dette med et eksempel fra et forskningsstudie: En gruppe elever ble stilt spørsmål av samme type som dette innlegget startet med. Elevene ble så delt opp i to grupper basert på i hvor stor grad svarene indikerte at de tror at intelligens og talent er medfødt eller noe som kan påvirkes.

Basert på elevenes svar ble de delt opp i to grupper – én gruppe med de som viste tendens til å tro at talent og intelligens er medfødt («fixed mindset»-gruppa), og én gruppe med de som viste tendens til å tro at talent og intelligens kan utvikles («growth mindset»-gruppa). Etter oppdelingen ble elevene tatt gjennom en prosess som er vist i figuren under:

skjermbilde-2016-09-16-kl-23-13-48

Det virkelig interessante begynner når vi analyserer adferden til elevene i gruppene da de gjennomførte prosessen. Tror du det var noen forskjell i adferden? Hva tror du i så fall var forskjellig? Adferden forskerne observerte er oppsummert i tabellen under:

skjermbilde-2016-09-16-kl-23-14-15

Dette er etter min mening virkelig dramatiske forskjeller. Årsaken til disse forskjellene ligger i den grunnleggende forskjellen i tankemåte rundt intelligens og talent. Med et fixed mindset gir dette ofte et ønske om å se bra/intelligent/talentfull ut. I motsatt tilfelle – med et growth mindset, så vil man fokusere på å lære. Typiske tanker for hver gruppe er forklart i tabellen under:

skjermbilde-2016-09-16-kl-23-15-06

Når man tenker på de generelle implikasjonene av dette, så ser man noen fordelene med et growth mindset – som vist i tabellen under:

skjermbilde-2016-09-16-kl-23-27-11

Tenk nå på hvilken enorm forskjell i et programvareutviklingsteam (og strengt tatt i de fleste typer team) som dette vil kunne utgjøre. Hvilken betydning vil dette ha for gruppens evne til å takle utfordringene som stadig høyere forventninger og høyere konkurranse gir? Hvilken betydning vil dette ha for gruppens evne til å forstå virksomhetens behov, å utnytte teknologiske muligheter, og å håndtere systemer med stadig økende kompleksitet?

Jeg tror derfor at noe av det viktigste man kan gjøre er å legge til rette for en kultur basert på growth mindset.

For deg som vil lære mer – se gjerne på linkene under:

  • Mindset, Carol Dweck – en lettlest bok som gir en god oversikt over temaet, og går langt mer i dybden enn jeg har gjort i dette innlegget
  • Get better mindset, Heidi Grant Halvorson – mer forskning om hvordan riktig innstilling gir bedre resultater
  • Animert mindset-video laget av RSA animate – rask (og fantastisk illustrert) oppsummering av mindset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *